sobota 22. září 2012

Piškotový krémový dort

Měsíc září je v naší rodině bohatý na narozeninové oslavy. V posledních letech jsme spoustu malých oslav zredukovali do jedné tak někde přibližně uprostřed měsíce aby to nikomu nebylo líto a já jsem místo spousty malých dortů upekla pro všechny jeden jak kolo od vozu :)


Recept na tohle piškotové těsto jsem objevila před lety v nějakém časopise, osvědčilo se a od té doby jiné těsto nedělám.
Recept je na klasickou dortovou formu ze 6 vajec, ale není problém přepočítat si množství surovin podle velikosti formy. Na tento velký dort jsem dělala těsto z 10 vajec.

6 vajec
240 g cukru krystal
300 g mouky napůl hladké a polohrubé
1/2 prášku do pečiva
1 vanilkový cukr
šťáva a kůra z půlky citrónu ( kdo nemá rád nemusí)
100 g oleje

Postup:
Bílky ušleháme do hustého sněhu, potom zašleháme po částech cukry, citrónovou šťávu a žloutky. Za stálého šlehání přiléváme tenkým pramínkem olej. Mouky smícháme s práškem do pečiva a opatrně zamícháme do žloutkové pěny. Formu vymažeme tukem a vysypeme hrubou moukou. Dort pečeme asi 50 minut, podle velikosti déle, jestli je propečený vyzkoušíme zapíchnutím špejle.



Dort jsem dvakrát prořízla a naplnila světlým máslovým krémem a mandarinkovým kompotem. Na ozdobení jsem ještě udělala pařížský krém:

4 celá vejce
100 g čokolády na vaření
100 g práškového cukru
šleháme ve vodní lázni asi 15 minut, po vychladnutí krém zašleháme do jednoho másla změklého na pokojovou teplotu.
Růžičky a potah boku jsem udělala z falešného marcipánu, ale o tom zase někdy jindy ;)


11 komentářů:

  1. Vlasti, nejsi náhodou cukrářka, viď :o)
    Je parádní!
    Všem oslavencům všechno nej a tobě hezký večer, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, to tedy opravdu nejsem :D ale tu a tam nějaký dort upeču ráda ;)

      Vymazat
  2. KRÁSNÝ DORTÍČEK.
    VĚŘÍM, ŽE JSTE SI OSLAVOVÁNÍ UŽILI.
    BOHDA

    OdpovědětVymazat
  3. Vlasti, dort je nádherný! Všem oslavencům blahopřeji.

    OdpovědětVymazat
  4. Adélka měla taky narozeniny teď v září, dostane jeden kousek? :-))

    OdpovědětVymazat
  5. I naše Adélka měla narozeniny a už nezbyl ani kousek :)

    OdpovědětVymazat
  6. Vlasti, dort je krásný! My budeme slavit až za 14 dnů, taky jsme toho dost spojili (moje včerejší narozeniny, Fífovi první - to bude jako hlavní oslava:-) a Lukáškův svátek), ale dorty budou asi dva maličký - jeden celý Filípkův z toho, co už může jíst a jeden Lukáškův sváteční pro Luciška...ostatní občerstvení budou spíš nějaké menší zákusky, uvidím, co se mi bude chtít chystat:-). Ale kdyby mi někdo udělal takovýhle nádherný dort, tak bych se za něj vůůůůbec nezlobila:-) a hned bych ožrala ty růžičky:-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Peťo, opožděně všechno nejlepší k narozeninám, já je měla 3 září a dcera 18 a k tomu ještě synovec a děda, a vůbec koukám tak všude okolo sebe co je nás zářijových :)
      No a růžičky z dortu zmizely v dětech okamžitě a to tomu nejmladšímu je 19 :D

      Vymazat
  7. Po kazde navsteve u tebe priberu na vaze :-))

    OdpovědětVymazat