neděle 1. září 2019

Pohraniční opevnění

Když vyrazíte do Orlických hor, nemůžete pohraniční opevnění přehlédnout. Bunkry malé, střední i ty největší jsou úplně všude. V lese, na louce, na kopci,vedle parkoviště... Některé jsou pobořené, některé pomalu zarůstají vegetací, ale některé jsou přístupné nám turistům.
Docela dlouho jsem váhala, jestli mám tenhle článek sepsat, je to ta smutnější část naší historie, ale na druhou stranu i tady kráčely dějiny stejně, jako na romantických hradech a zámcích.
Pohraniční opevnění se budovalo od roku 1936 po celé délce hraničního hřbetu Orlických hor. Po podepsání Mnichovské dohody v roce 1938 veškeré stavební práce ustaly.  My jsme navštívili jeden z nejznámějších dělostřeleckých srubů Hanička a srub R-S 87 Průsek. Dozvěděli jsme se jak se pevnosti budovaly, jak měly sloužit k obraně hranice i k čemu měly být využívány v období míru. Prohlídka Haničky trvá asi hodinu a půl, dostanete se 38 metrů pod zem a dovíte se věci, kterým se ani nechce věřit. Nejsem žádný nadšenec válečné historie, ale prohlídku obou bunkrů jsem se zájmem absolvovala a můžu vřele doporučit.






Tvrz Hanička

Tvrz Hanička, vstupní prostory

Tvrz Hanička-podzemní prostory

Dělostřelecký srub "Na mýtině" je v rekonstrukci


R-S-87 "Průsek" tento bunkr je plně vybavený a také přístupný




Pokud jste došli až sem, tak děkuji za vaše zastavení a přeji pohodové zářijové dny :)

4 komentáře:

  1. Vlasti, vojenské sruby a bunkry objel manžel s Adamem - prostě klučičí výlet :o)
    Posílám pozdravy, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, manžel se mnou chodil po kostelech, tak já s ním vlezla i do Haničky, nečekala jsem to, ale bylo to opravdu zajímavé. U nás jsou kolem jižní hranice ty úplně maličké bunkry, ale tyhle velké stavby jsem viděla poprvé.

      Vymazat
  2. Vlasti, krásný článek. Máš pravdu nejen hrady a zámky jsou součástí naší historie. Neměli bychom zapomínat na žádné období našich dějin. Já jsem nikdy žádný bunkr neviděla a tak jsem díky Tobě mohla nahlédnout jak to uvnitř vypadá.
    Měj krásné dny. Růža

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No právě, a navíc je to vážně zajímavé a člověk se nestačí žasnout co v té době s minimem techniky dokázali vybudovat!

      Vymazat